123accu - Goedkope Accu en Batterijen - Homepage logo
123accu B.V.
Koningsbeltweg 52
1329 AK Almere
Telefoon: 0294-787125
Fax: 0294-787126
E-mail: info@123accu.nl
bijna 4 miljoen klanten! Thuiswinkel Waarborg

powered by 123inkt.nl

Onderhoud van een scooter of motor accu

Onderhoud van een scooter of motor accu

Bent u de trotse eigenaar van een scooter of motor? Dan heeft u een handig vervoersmiddel voor korte en lange afstanden, en voor zowel de bebouwde kom als op de grote weg. Wat deze vervoersmiddelen voor de rest met elkaar gemeen hebben is niet alleen dat het tweewielers zijn, maar ook dat ze voor het starten van hun motor afhankelijk zijn van een (start)accu. En heeft u een elektrische scooter of motor? Dan bent u al helemaal afhankelijk van de prestaties van uw accu.

 

In deze blog nemen wij dan ook graag het gebruik, het onderhoud en de opslag van deze accu’s met u door, zodat u weet wat de tips en tricks zijn die ervoor zorgen dat de accu van uw tweewieler het zo lang mogelijk goed doet.
 

Snel een onderhoudstip vinden?
Klik dan hieronder op een van de onderwerpen:

 
> 1. Spanning (voltage)
> 2. Temperatuur van de accu
> 3. Conditie van de accu
> 4. Elektrische scooter/motor accu
 

1. Spanning (voltage)

Voor zowel een startaccu als voor de accu van een elektrische motor of scooter geldt: de spanning (ook wel voltage) van een accu bepaalt voor een groot deel in welke mate deze goed werkt. Als er iets mis is met de accu zal dit in de spanning te zien zijn, en het is dan ook de spanning die een goed ijkpunt vormt voor het meten van de accu.

 

Neemt de spanning af, dan betekent dit dat de accu leegloopt. En zakt de spanning onder de minimale waarde? Dan zal de accu het helemaal niet meer doen. Bij een loodaccu dient de spanning altijd boven de 11,75 volt uit te komen, en bij een LiFePO4 accu altijd boven de 12 volt. Neem de volgende maatregelen om de spanning op orde te houden:

  • Spanning controleren: misschien wel de eenvoudigste manier om problemen te voorkomen is om de accu van uw scooter of motor regelmatig te checken, vooral als u de accu lange tijd niet gebruikt. Voor het controleren van de accuspanning kunt u gebruikmaken van een geschikte accutester.
     
  • Opladen met acculader: als u de motor of scooter een lange tijd niet gebruikt en de accu heeft opgeslagen kunt u deze opladen met een geschikte acculader. U kunt ook gebruikmaken van een druppellader (ook wel onderhoudslader), of een oplader die zowel normaal kan laden als kan druppelladen. Een druppellader kan permanent aan de accu gekoppeld worden, zodat deze nooit onder de minimum spanning terecht komt.

    Let op: zorg dat u de accu in een geventileerde ruimte oplaadt. Dit is vooral belangrijk als de accu lange tijd niet beheerd wordt, bijvoorbeeld bij het druppelladen. Bij het opladen kunnen namelijk explosieve gassen vrijkomen.
     
  • Opladen door gebruik: zit de accu in het voertuig, dan kunt u deze eenvoudig opladen door de motor of scooter te gebruiken. Let hierbij wel op dat u ook daadwerkelijk een stukje gaat rijden, bijvoorbeeld voor minimaal 10 á 15 minuten. Als u zeer kort rijdt, of alleen de motor even aan zet, loopt de accu juist leeg.

2. Temperatuur van de accu

Een andere factor om in de gaten te houden is de temperatuur van de accu. Dit betekent niet dat u met een thermometer in de aanslag moet zitten, maar het is wel belangrijk om na te denken over de invloed die bijvoorbeeld het weer op een accu kan hebben. Als het gaat vriezen kan dit bijvoorbeeld effect hebben op de chemische componenten in de accu, en overmatige vochtopbouw kan ook problemen veroorzaken. Met de volgende maatregelen kunt u de temperatuur van de accu op peil houden:

  • Beschut parkeren: parkeer uw scooter of motor bij voorkeur op een locatie die volledig vrij is van regen en wind zoals een garage of schuur. Als dit niet mogelijk is, is een beschutte locatie als onder een carport of een ander afdak een goede tweede keus. Probeer als het ’s winters niet anders kan, bijvoorbeeld als u een andere stad bezoekt, in ieder geval om een parkeerplaats te kiezen die beschut wordt door begroeiing of bebouwing.
     
  • Afdekken: bedek uw scooter of motor met een hoes. Dergelijke hoezen zijn in indoor en outdoor variaties beschikbaar en het is belangrijk de juiste hoes te kiezen voor de toepassing. Indoorhoezen zijn wat minder robuust maar voldoen om de scooter of motor stofvrij te houden. De outdoor hoezen zijn meestal vervaardigd uit waterdicht polyester en helpen niet alleen om uw tweewieler vrij te houden van vuil, maar ook om opbouw van vorst en vocht te beperken. Gebruik geen dekens, lakens of andere typen textiel om uw voertuig af te dekken. Deze nemen vocht op en kunnen daardoor juist de temperatuur verlagen en voor andere problemen zorgen.

    Let op: een hoes geeft uw motor of scooter een grotere oppervlakte. Dit vangt meer wind, waardoor uw tweewieler sneller kan omwaaien. Zet uw motor of scooter als deze buiten onder een hoes staat dan ook uit de wind of zet deze goed vast.

3. Conditie van de accu

Ook al neemt u de bovenstaande maatregelen, het kan altijd gebeuren dat de conditie van de accu achteruit gaat. Dit kan komen door schade aan de accu, of door het optreden van corrosie. Ook in deze situaties zijn handeling die u kunt uitvoeren, of misschien juist dingen die u beter niet kunt doen:

  • Schade: een belangrijk devies is om de accu niet te gebruiken als deze zichtbaar beschadigd is. Een accu is gevuld met chemische componenten en deze kunnen anders reageren wanneer de accu beschadigd is. Neem geen risico en gebruik de accu niet maar ga opzoek naar een vervanger. Is de scooter of motor gevallen of is deze betrokken geweest bij een verkeersongeval? Laat een erkend monteur dan eerst naar het voertuig en de accu kijken.
     
  • Corrosie: ondanks het goed opbergen van de motor, scooter of accu kan er na verloop van tijd corrosie optreden bij de contacten van de accu. Dit kan ertoe leiden dat een contact minder goed verbinding maakt met de klem, waardoor de accu minder goed lijkt te functioneren. U kunt corrosie verwijderen door gebruik te maken van een borstel of door het contact in te spuiten met contactspray.

4. Elektrische scooter/motor accu

Alle voorgaande adviezen gelden ook voor elektrische scooters en motoren. Maar er zijn daarnaast ook een aantal dingen die alleen bij elektrische tweewielers van toepassing zijn en waar u in dat geval op kunt letten:

  • Elektrische controller: het hogere segment van elektrische scooters en motoren gebruiken meestal LiFePO4 accu’s met een geavanceerde BMS (Battery Management System). Deze BMS kan vervolgens worden uitgelezen door een controller op het voertuig. Deze controller stelt u in staat om op de display van het voertuig de status van de accu uit te lezen, en wanneer deze moet worden opgeladen. Dat maakt het tijdig opladen van een elektrische scooter of motor een stuk eenvoudiger.
     
  • Extra oplader: gebruikt u de elektrische motor of scooter veel voor dezelfde route? Bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer? Dan kunt u overwegen om een extra oplader op uw bestemming te laten liggen. Mocht de accu dan onvoorzien leegraken, bent u altijd in staat om deze op te laden en hoeft u deze ook niet mee te slepen of onder het zadel op te bergen.


Met al deze adviezen denken wij dat u een heel eind kunt komen met uw motor of scooter accu, letterlijk en figuurlijk. Maar wees niet te streng op uzelf als het zover komt dat de accu het toch begeeft. Uiteindelijk moet zelfs de beste accu voorzien van het beste onderhoud vervangen worden.

Nieuwe accu voor uw scooter of motor nodig? Bestel direct!

Een defecte scooter of motor accu herkennen?

Ook bij goed onderhoud kan het voorkomen dat een accu minder gaat werken. Maar het is wel belangrijk dat u dit tijdig merkt, voordat een accu het helemaal begeeft. Daarom hebben wij ook een blog geschreven over wanneer u het beste een accu kunt vervangen.

 

Terug naar blog

Winkelwagentje

Aantal Product
Geen producten
Totaal: € 0,00
(Incl. 21% BTW)
Laagste prijs garantie!